روانشناسی تربیتی
پوران احمدی شولی؛ حسین افلاکی فرد؛ صفورا خاتمه مربوئیه؛ احسان کشتورز کندازی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر در طول پاندمی کروناویروس بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطۀ دوم سال یازدهم شهر مرودشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، نمونهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر در طول پاندمی کروناویروس بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطۀ دوم سال یازدهم شهر مرودشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر برای هر گروه) به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه سرسختی تحصیلی (RAHS) را تکمیل کردند و در این میان گروه آزمایش طی 8 جلسۀ 120 دقیقهای تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS (ویرایش 25) انجام گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به افزایش میانگین نمرات شرکتکنندگان گروه آزمایش در سرسختی تحصیلی و مولفههای آن شامل تعهد شخصی، چالشپذیری و کنترل عواطف نسبت به گروه کنترل شده است (0/01>p). با توجه به یافتهها، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی مداخلۀ موثری برای بهبود سرسختی تحصیلی دانشآموزان است.